Sohana Nabi

In: English and Literature

Submitted By Sohana
Words 413
Pages 2
Shahi Sohana Report on the Poetry Event of Brac University English and Humanities department of Brac University started their remarkable month of February through this beautiful poetry recitation event. Event started on a very decent mode.The Event on poetry recitation took place on Thursday at Brac University Indoor gamess room. Students and teachers of Brac university Enh (English and Humanities) department arranged it. The Faculty member’s of Brac University gave event’s name as ‘ Exposure of different Languages in poetry’. It was such a wonderful event for Brac University Enh dept. that the whole department was very excited about it. Well known poets have come in this event. It started on 3.30 pm and ends at 5.30 pm.The purpose of this poetry event was to recite poems in different languages. However the students of the department take part in different poetry recitation. The Chief guest of the event was Asad Chowdhury, Josep Almudever, Kaisar Haque. From the department the participants were: Anika Zabin Bushra, Tanima hossain, Jerin Tasnim. They also shared their view with us by saying that “ We are very excited about this event, though we are participating for the first time hence we are enjoying each moment of this wonderful event of Brac university Enh department”. To organize this event senior lecturer of Enh dept. Ruksana rahim says “ I hope it will embrace the students mind and they will feel interested to recite poetry”. However, Mushira habib another lecturer and other faculties were also involved to organize this event. Firdous Azim the Chair person of the Enh department says “ I am looking forward for my students to see a good performance, I hope they will enjoy it”. More over not only students but also teachers of the Enh department…...

Similar Documents

Punca Anak Derhaka

...APA PUNCA ANAK DERHAKA? > Bagaimana mahu melahirkan anak-anak berakhlak jika di sekolah para guru tidak bermoral? “Selalu saya tekankan, jika baran dan marah sekalipun, tolong jangan keluarkan perkataan-perkataan celupar seperti bodoh, bengap atau dungu kepada anak murid, kerana kata-kata guru seperti emak, sebahagian daripada doa,” pesannya. > Sabda nabi saw, “Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukul.” > “Jika dia bijak dan menang dalam sebarang pertandingan sekolah, ucapkan tahniah. Tidak salah kita cium atau peluk mereka sebagai tanda penghargaan . Kala umur mereka 14 hingga 21 tahun jadikan kawan. Tetapi selalunya usia beginilah ibu bapa mula renggangkan hubungan dan ini menyebabkan anak derhaka,” ujarnya. > Beliau turut menjelaskan, anak-anak harus dilatih sembahyang jemaah bersama, latih cium tangan dan peluk penuh kasih dan sayang, maka mereka tidak akan tergamak menderhaka. > “Saya pernah tinjau, anak-anak yang lari daripada rumah, berpunca daripada rasa bosan. Belum sempat letak beg sekolah, ibu dah suruh macam-macam. Si anak rasa tertekan dan menyampah dengan persekitaran dan rumah tangga. Boleh disuruh tetapi berikan hak mereka di rumah. Yang penting dia balik ke ruma h suka, dan pergi sekolah pun......

Words: 1016 - Pages: 5

Hehehehe

...Mari kita bercerita tentang Nabi kita, Iaitu Rasulullah SAW, penyelamat manusia dunia akhirat, Walaupun sebelum ini kita telah menceritakan banyak kali tentangnya, Mungkin kita ceritakan disudut-sudut lain yang belum diceritakan lagi, Kalau pun diceritakan lagi banyak kali tidak mengapa, Supaya yang lupa diingat kembali, Bertambah ingat lagi, Nabi Muhammad SAW orang luar biasa yang tidak ada taranya, Sebelum dan sesudahnya dikalangan manusia, Sekalipun dikalangan para rasul dan para nabi yang telah diberita, Dia adalah rohnya malaikat dan tubuhnya manusia, Orang paling cerdik dan paling bersih rohnya, Dikalangan manusia sebelum dan sesudahnya, Maka dia diberi julukan oleh Tuhan ‘fathonah’, Bahkan yang paling ‘Fathonah’ dikalangan rasul-Nya, Ilmunya bukan didapati dari aqalnya, Walaupun dia orang yang paling tajam aqalnya, Dia mendapat ilmu dijatuhkan Tuhan didalam hatinya, Wahyu namanya, dia belajar langsung dari Tuhannya, Kerana inilah dia tidak perlu menulis Dan membaca seperti manusia biasa, Kerana itulah ilmunya tidak dilupa sepanjang masa, Kalau dari aqal mungkin dilupakannya, Ilmunya menceritakan dunia dan akhirat, Tawakalnya luarbiasa, Sebab itulah dimalamnya makanan tidak disimpan untuk esok harinya Dan diberikan kepada manusia yang memerlukannya Kerana dia yakin, kalau esoknya dia hidup Tuhan merezekikannya, Dia tidak membunuh orang, Walaupun disetengah-setengah waktu dia boleh membunuhnya, Tapi dia tidak membunuhnya, Dia mengambil......

Words: 1840 - Pages: 8

Politik Dalam Islam

... Sebuah masyarakat Jahiliyyah berdiri di atas fondasi bahwa sesama manusia pantas untuk dipuji, dipuja, dimintai pertolongannya, diserahkan kepatuhan dan loyalitas kepadanya. Oleh karenanya di dalam masyarakat seperti ini akan selalu hadir para thoghut, yaitu fihak yang sedikit saja memperoleh kekuasaan lalu berlaku melampaui batas sehingga menuntut ketaatan dari para rakyatnya, pengikutnya, muridnya, bawahannya. Dalam sejarah kemanusiaan Alloh abadikan di dalam Al Qur‟an gambaran sosok thoghut paling ideal yaitu Fir‟aun. Fir‟aun telah sedemikian rupa berlaku sombong sehingga sampai hati memproklamirkan dirinya di hadapan rakyat Mesir yang ia pimpin dengan kalimat: ”Akulah tuhan kalian yang Maha Mulia.” Musyawarah yang Dilakukan oleh Nabi dan Para Sahabat Secara etimologi, demokrasi berarti “Pemerintahan oleh Rakyat”. Menurut Kamus Besar Bahasa Indonesia demokrasi adalah suatu sistem pemerintahan yg seluruh rakyatnya turut serta memerintah dng perantaraan wakilnya yang terdapat ada di dalam pemerintahan tersebut pemerintahan rakyat; 2 gagasan atau pandangan hidup yang mengutamakan persamaan hak dan kewajiban serta perlakuan yang sama bagi semua warga negara. Tetapi, pada kenyataanya saat ini perlakuan yang sama bagi semua warga negara jarang sekalai terlihat, bisa kita lihat pada kasus pencurian biji kakau dengan kasus korupsi. Perlakuan terhadap keduanya jelas beberda. Inilah salah satu bukti ketidakadilan perlakuan hukum. Di dalam Al-Qur‟an dijelaskan beberapa ayat......

Words: 1346 - Pages: 6

7 Tips Membuka Pintu Rezeki

...amalan orang-orang soleh.. 1. Banyakkan beristighfar Kata Nabi Nuh ‘alaihis salam:Aku katakana kepda kaumku”Beristighfarlah kamu kepada Tuhan,sesungguhnya DIA adalah pengampun..Kalau kamu istighfar DIA akan turunkan kepada kamu hujan dan DIA kan membanyakkan harta dan anak pinakmu dan DIA akan menjadikan untuk kamu kebun-kebun dan sungai-sungai” Dalam sebuah riwayat diceritakan bahawa datang seseorang kepada imam Hasan al-Basri r.a mengadu tentang tanahnya yang tidak subur lalu jawab Hasan al-Basri: “BERISTIGHFARLAH”..Datang pula yang lain mengadu kemiskinan,jawab beliau: “BERISTIGHFARLAH”. Datang lagi yang lain minta doa agar direzkikan seorang anak, jawab beliau: “BERISTIGHFARLAH”. Lalu ditanya Hasan al-Basri mengapa jawapannya semua sama sedangkan didatangkan persoalan yang berbeza. Kata imam Hasan al Basri:“Ini bukanlah pendapatku,inilah yang Nabi Nuh a.s sebut” 2. Doa murah rezeki yang dibacakan oleh Nabi SAW kepada Anas bin Malik RA اَللَّهُمَّ أَكْثِرْ مَالَهُ وَوَلَدَهُ ووالسع له في داره وَبَارِكْ لَهُ فيما اعطيته واحسن اعماله والغفرله Allahumma aksir maalahu wa waladahu, wa wassi’ lahu fi darihi, wa bariklahu fi ma a’toitahu, wa ahsin a’malahu, warghfirlahu. Maksudnya: Ya Allah,perbanyakkanlah hartanya dan anak-anak-anaknya dan luaskanlah rumahnya dan berkatilah apa yg telah engkau kurniakan kepadanya dan perbaikilah amalannya dan ampunkan untuknya… Doa ini untuk didoakan kepada seorang lelaki..kerana Nabi doakan kepada Anas..kalau nak doakan untuk (dia)......

Words: 1553 - Pages: 7

Tahlil

...Tahlil Arwah TAHLIL ARWAH Tahlil Arwah Kehadrat penghulu kami, kekasih kami dan penolong kami nabi Muhammad S.A.W. dan kepada semua roh ibubapa, para sahabat dari kalangan nabi-nabi dan rasul-rasul, rahmat Allah ke atas Nabi Muhammad dan mereka semuanya dan ke atas keluarga setiap sahabat dan sanak saudara dan pengikut-pengikut semuanya beroleh kebaikan hingga hari akhirat. Kepada roh ibubapa kami, guru-guru kami dan orang yang mempunyai hak ke atas diri kami sekalian. Al-Fatihah - 70 - Tahlil Arwah Al-Fatihah (1) Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani , (2) Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam (3) Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani (4) Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat) (5) Engkaulah sahaja (Ya Allah) yang kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan (6) Tunjukilah kami jalan yang lurus (7) Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat Al-Ikhlas (1) Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa, (2) Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; (3) Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan, (4) Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya. Tiada Tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar ( 3) - 71 - Tahlil Arwah Al-Falaq (1) Katakanlah...

Words: 2030 - Pages: 9

Analisa Strategi Dan Pertahanan

...November 2010 PEPERANGAN NABI MUHAMMAD S.A.W. : ANALISA STRATEGI PEPERANGAN DAN PERTAHANAN Ahmad Azan Ridzuan¹, Mohd Juraimy Hj Kadir¹, Hasan Al-Banna Mohamed¹, Aman Daima Md Zain² ¹ Fakulti Pengajian dan Pengurusan Pertahanan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) Kem Sungai Besi, 57000 Kuala Lumpur. MALAYSIA azan@upnm.edu.my / juraimy@upnm.edu.my / hasanalbanna@upnm.edu.my ² Fakulti Pengajian Komtemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin (UNISZA) Gong Badak, 21300 Kuala Terengganu, Terengganu. MALAYSIA amandaima@unisza.edu.my Abstrak Kajian ini bertujuan menganalisis strategi peperangan dan pertahanan dalam beberapa siri peperangan utama yang dipimpin dan dirancang sendiri oleh Nabi Muhammad S.A.W. dalam menegakkan keadilan dan hak asasi kemanusiaan serta menyebarkan syiar Islam. Perancangan Baginda S.A.W. yang teliti dan teratur telah menghasilkan satu jentera perang walaupun kecil tetapi seimbang dan berupaya menghadapi musuh. Strategi berkesan yang digunakan telah memerangkap pihak musuh dalam keadaan yang tidak dijangkakan. Setiap perancangan dan pelancaran operasi ketenteraan telah dipimpin oleh Baginda S.A.W. sendiri. Di bawah kepimpinan Baginda S.A.W., tentera-tentera Islam telah dididik dan dilatih dengan peraturan moral, keimanan yang teguh bagi menghidupkan keyakinan dalam hati serta mempersiapkan aspek psikologi dan jasmani. Hasil strategi peperangan dan pertahanan yang berlandaskan kepada AlQuran dan kepimpinan Nabi Muhammad S.A.W. telah......

Words: 7210 - Pages: 29

Zina Hati

...zaman sekolah menengah. Biasalah tu budak-budak sekolah yang baru dalam proses pra-matang kepada matang, baru nak up orang kata, pedulikanlah.   Tapi apabila ada pelajar di peringkat universiti yang mengeluarkan kenyataan-kenyataan mirip sebegitu, saya mula tertanya-tanya dan bersyak wasangka, “eh takkanlah pelajar universiti yang bakal keluar sebagai pemimpin masyarakat pun tak faham-faham lagi, mustahillah”.   Tapi ternyata, sangkaan saya itu meleset sama sekali. Mimpi buruk melanda diri setelah melancong ke laman-laman web internet yang mempromosikan keislamikkan mereka. Saya terkejut apabila mendapati ketempangan yang cukup serius dalam memahami apa yang diistilahkan sebagai zina hati.     MAKSUD ZINA HATI DAN ZINA KECIL YANG LAIN   Sabda Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam:     (إِنَّ اللهَ كَتَبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ حَظَّهُ مِنَ الزِّنَا أَدْرَكَ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ، فَزِنَا الْعَيْنِ النَّظَرُ، وَزِنَا اللِّسَانِ الْمَنْطِقُ، وَالنَّفْسُ تَمَنَّى وَتَشْتَهِي، وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ وَيُكَذِّبُهُ). رواه البخارى (6/2438، رقم 6238)، ومسلم (4/2046، رقم 2657)، وأبو داود (2/246، رقم 2152)، والبيهقى فى شعب الإيمان (4/365، رقم 5428).   وفي رواية مسلم: (كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيبُهُ مِنْ الزِّنَا مُدْرِكٌ ذَلِكَ لَا مَحَالَةَ فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالْأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الِاسْتِمَاعُ وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْكَلَامُ وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ......

Words: 6331 - Pages: 26

Mimpi Matahari Siti Khadijah

...Mimpi matahari Siti Khadijah Susunan SITI AINIZA KAMSARI SAIDATINA Siti Khadijah binti Khuwailid atau Khadijah al Kubra merupakan isteri pertama Nabi Muhammad SAW. Nama penuhnya Siti Khadijah binti Khuwailid bin Asad bin Abdul Uzza bin Qushai. Beliau ialah anak perempuan pasangan Khuwailid bin Asad dan Fatimah binti Zaidah berasal daripada kabilah Bani Asad dari suku kaum Quraisy namun dikatakan bapanya itu terbunuh dalam peperangan Fujjar. Siti Khadijah sebelum mengahwini Rasulullah pernah berkahwin sebanyak dua kali, iaitu perkahwinan pertamanya bersama Ais atau Atiq bin Abid dan mendapat dua orang anak iaitu Abdullah dan Jariyah dan perkahwinan keduanya, adalah dengan Abu Halah bin Malik dan mempunyai anak iaitu Hindun dan Zainab. Kedua-dua suaminya meninggal dunia menyebabkan Siti Khadijah menjadi janda atau balu sebelum berkahwin dengan Nabi Muhammad. Begitupun dikatakan Siti Khadijah telah puas menolak lamaran daripada ramai lelaki Quraisy yang kaya, berkedudukan tinggi dan berpengaruh besar di Kota Mekah sebaik sahaja kematian suami keduanya itu. Ini termasuklah pinangan daripada Uqbah bin Abi Muith, Abu Jahal dan Abu Suffyan. Soalnya mengapa? Adakah kerana Siti Khadijah sudah tertutup hatinya dengan mana-mana lelaki untuk dijadikan pasangan hidup atau beliau berharap agar lelaki yang bakal dikahwini merupakan Nabi Muhammad. Namun kerana beberapa keadaan, beliau terpaksa memendam perasaannya itu terhadap pemuda yang sering menjadi sebutan penduduk Mekah......

Words: 1070 - Pages: 5

Syariah Card

...sampai dia berkelapangan. Dan menyedekahkan (sebagian atau semua utang) itu, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui b. Hadits Nabi SAW 1. Hadis Nabi riwayat Imam al-Tirmidzi dari ‘Amr bin ‘Auf al-Muzani, Nabi s.a.w. bersabda: “Perjanjian boleh dilakukan di antara kaum muslimin kecuali perjanjian yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram; dan kaum muslimin terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram.” 2. Hadis Nabi riwayat Abu Daud dari Sa`d Ibn Abi Waqqash, ia berkata: “Kami pernah menyewankan tanah dengan (bayaran) hasil pertaniannya; maka, Rasulullah melarang kami melakukan hal tersebut dan memerintahkan agar kami menyewakannya dengan emas atau perak.” 3. Hadis riwayat ‘Abd ar-Razzaq dari Abu Hurairah dan Abu Sa’id al-Khudri, Nabi s.a.w. bersabda: “Barang siapa mempekerjakan pekerja, beritahukanlah upahnya.” 4. Hadis Nabi riwayat Muslim dari Abu Hurairah, Nabi s.a.w. bersabda: “Orang yang melepaskan seorang muslim dari kesulitannya di dunia, Allah akan melepaskan kesulitannya di hari kiamat; dan Allah senantiasa menolong hamba-Nya selama ia (suka) menolong saudaranya” 5. Hadis Nabi riwayat Bukhari dari Abu Hurairah, Nabi s.a.w. bersabda: “Orang yang terbaik di antara kamu adalah orang yang paling baik dalam pembayaran utangnya.” 1. Hadis Nabi riwayat Bukhari dari Salamah bin al-Akwa’: “Telah dihadapkan kepada Rasulullah s.a.w. jenazah seorang laki-laki untuk......

Words: 728 - Pages: 3

Servant Leadership

...Lassiter, Jr. Leadership in Management-MANA 6310 4 December 2014 A Servant Leadership Perspective with Hosni A. Nabi, Ph.D. Understanding servant leadership, its values, developmental experiences needed, and perspective became complete to me as I had the opportunity to sit down with Dr. Hosni Nabi. Having established a strong relationship with Dr. Nabi over the past five years as my neighbor, friend, and confidant for business and professional advice, he became the ideal choice for preparing a servant leadership profile. He has vested over a 40 year career in education transitioning over time from a Scientist to Chief Academic Officer of Cape Cod Community College to President of Los Angeles Trade-Technical College. Dr. Nabi’s discussions with me always resonate, as I recognize the value he has placed on human beings, education, and improving people’s lives and the communities we all live within. His ability to motivate, inspire, and encourage is the reason I have returned to school for my MBA. It is characteristics and values he exemplifies that define him as a servant leader for this interview. As a student, I discussed with Dr. Nabi our focus in class in terms of servant leadership, its characteristics, along with my assignment to identify a servant leader as himself. As I mentioned in the introduction, several characteristics validate Dr. Nabi as a servant leader. In his personal view, servant leadership is being able to improve the lives of people......

Words: 1609 - Pages: 7

Sains Teknologi Nabi Adam

...Sains & Teknologi pada zaman Nabi Adam AS Kisah Nabi Adam AS bermula setelah Allah SWT mencipta langit dan bumi serta segala isi kandungnya. Setelah itu Allah SWT mencipta pula Adam AS untuk menghuni bumi dan diamanahkan kepada baginda tugas sebagai khalifah di atas muka bumi ini. Bagi menghilangkan anggapan rendah para malaikat kepada Adam, Allah SWT telah mengajar kepadanya nama segala benda yang berada di alam semesta ini dan kemudian mengemukakannya kepada para malaikat dengan firmanNya: Terjemahan : Dan Dia telah mengajarkan Nabi Adam , akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu ia berfirman : " Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan Yang benar". (Surah al-Baqarah: 31) Para malaikat tidak mampu memenuhi cabaran Allah SWT untuk menyebut nama benda-benda yang berada di hadapan mereka lalu mereka mengakui ketidaksanggupan mereka dengan memuji Allah SWT sebagaimana firman Allah SWT: Terjemahan : Malaikat itu menjawab: "Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; Sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana". (Surah al-Baqarah: 32) Nabi Adam seterusnya diperintahkan oleh Allah SWT untuk menjelaskan nama-nama tersebut kepada para malaikat sebagaimana yang diajarkan kepadanya. Menurut Ibn al-Athir, nabi Adam AS diajar oleh Allah SWT melalui Jibril AS cara-cara menanam pokok dan membuat......

Words: 463 - Pages: 2

Isabella

...Isabella kebetulan duduk bercengkerama dengan beberapa orang kawannya di sebalik serumpun tumbuhan berhampiran dengan tempat kedua lelaki muda itu. Isabella sering datang ke taman itu dengan kawan-kawannya untuk menikmati keindahan alam semula-jadi. Dia adalah anak ketua paderi bandar Cordova dan baru berusia 17 tahun. Kecantikan wajahnya dan keanggunan perawakannya selalu digambarkan oleh pemuda-pemuda yang mengenalinya sebagai jelmaan bidadari dari syurga. Orang-orang bangsawan termasuk para paderi banyak yang tergila-gilakannya. Mereka ingin mengambilnya sebagai isteri untuk menjadikan hidup mereka bahagia dan gembira. Tetapi keinginan mereka itu dihalangi oleh cita-cita bapa Isabella yang mahukan anaknya itu mengikuti jejak Siti Mariam, ibu Nabi Isa, hidup membujang sampai ke akhir hayat, mengabdikan dirinya kepada Jesus Kristus. Dia tidak bermaksud memberi suami kepada anaknya itu tetapi sebaliknya mendidiknya dengan ilmu agama sehingga Isabella dalam usia semuda itu telah mahir dalam berbagai-bagai masalah yang berkaitan dengan keagamaan dan sangat mengambil perhatian berat di dalam perbincangan-perbincangan yang mengenai ilmu ketuhanan. Dalam masa dia bergurau senda dengan kawan-kawannya itu terdengar olehnya suara dari sebalik rumpun bunga, orang bercakap tentang agama. Dia tersentak apabila orang di sebalik rumpun itu berkata ''padahal paderi-paderi Kristian''. Dia lalu dengan berhati-hati memasang telinganya. Pada waktu itu, kedua orang lelaki muda itu kerana......

Words: 46312 - Pages: 186

Dzikir to Allah

...karunia-Nya. Beberapa rincian berkaitan dengan kehidupan Nabi Sulaiman a.s. mengungkap beberapa isyarat tentang hal ini. Di dalam ayat berikut, Nabi Sulaiman a.s. menjelaskan mengapa beliau menggandrungi kekayaan, kekuasaan, dan kemuliaan. “Maka ia berkata, ‘sesungguhnya, aku menyukai kesenangan terhadap barang yang baik (kuda) sehingga aku lalai mengingat Tuhanku sampai kuda itu hilang dari pandangan.’” (Shaad [38]: 32) Seperti diperjelas oleh ayat ini, harta milik, kemuliaan, dan kekayaan, yang semuanya mungkin menggiring orang kafir pada kesesatan, hanya diperuntukkan kepada orang beriman agar mensyukuri Allah dan mendapatkan kesenangan-Nya. Semua hasil karya seni yang dibuat Nabi Sulaiman a.s. menunjukkan seleranya yang tinggi pada seni. Haekan Sulaeman (The Temple of Solomon), yang hanya satu dindingnya yang masih tersisa sampai hari ini di Yerusalem, tadinya adalah sebuah istana megah yang disebutkan dalam Kitab Perjanjian Lama (Taurat) dan Perjanjian Baru (Injil), Al-Qur’an, serta serta banyak dokumen sejarah dan gulungan-gulungan catatan. Sebagaimana yang diceritakan Al-Qur’an, tatkala Ratu Saba masuk ke dalam istana itu, dia salah menduga lantainya sebagai sebuah kolam besar, tidak menyadari itu berlapiskan kaca. Ini betul-betul salah satu karya seni yang diciptakan dengan teknik yang luar biasa di masa itu. Setelah dia mengetahui keagungan istana itu, dia takluk kepada kearifan, karya seni, dan ketinggian ilmu Nabi Sulaiman serta menyatakan diri masuk ke dalam......

Words: 408 - Pages: 2

Gascoyne

...PANDUAN LENGKAP HAJI DAN UMRAH Disediakan Oleh: HAJI AZMAN BIN ARIFFIN http://epanduan.wordpress.com PANDUAN LENGKAP HAJI DAN UMRAH Definisi Haji: Hukum dan Dalilnya: Ibadat Haji difardhukan sekali seumur hidup bagi setiap orang Islam, sama ada lelaki atau perempuan. Dalil dari al-Quran: Firman Allah s.w.t: Yang bermaksud: Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk. Allah s.w.t telah memfardhukan ibadat Haji pada tahun kesembilan hijrah dan Nabi Muhammad s.a.w tidak pernah mengerjakan ibadat Haji kecuali Haji Wida'. Dalil dari hadis: Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Islam dibina atas lima rukun." Baginda s.a.w. menyebut di antaranya ialah ibadat Haji. Sabda Rasulullah s.a.wyang bermaksud: "Tidak ada ganjaran bagi Ibadat Haji yang mabrur kecuali Syurga." Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Sesiapa yang mengerjakan ibadat Haji dan tidak sekali-kali menyetubuhi isterinya juga tidak melakukan maksiat nescaya dia kembali suci bersih sebagaimana hari dia dilahirkan." SabdaRasulullah s.a.w yang bermaksud: "Wahai umatku semua, sesungguhnya Allah s.w.t. memfardhukan ibadat haji kepada kamu, oleh itu kamu hendaklah mengerjakan ibadat haji." Lalu seorang lelaki bertanya Baginda s.a.w.: "Adakah wajib dikerjakan pada setiap tahun,......

Words: 24634 - Pages: 99

History of Prophet Muhammad

... Sejarah Nabi Muhammad SAW Lagi-lagi sebuah sejarah dilupakan, seakan-akan mereka tidak pernah tahu atau mungkin tidak mau tahu, ini adalah sejarah yang tak boleh dilupakan, karena inilah sebab awal penciptaan dan akhir penciptaan, ia bermula 14 abad yang lalu di sebuah kota kecil, sebuah kota yang panas dan tandus yang dipenuhi dengan penyembahan terhadap kayu-kayu dan batu-batu yang tak dapat berbuat apa-apa dan juga disana terdapat sebuah kotak hitam yang dikelilingi oleh berhala-berhala yang sekarang telah berubah wujud tapi memiliki wujud berhala yang sama. Sungguh tak terpikirkan betapa bodoh manusia zaman itu, ialah sebuah jazirah yang disebut jazirah Arabia, perbuatan buruk dan haram, perampokan, pembunuhan bayi,minum-minuman keras, yang memusnahkan segala kebajikan dan moral menempatkan masyarakat jazirah Arabia ini dalam situasi kemerosotan yang luar biasa. Mereka terpecah-pecah menjadi kabilah-kabilah (bani/kaum). I. Kelahiran Sang Nabi   Pada saat yang sangat kritis ini muncullah sebuah bintang pada malam yang gelap gulita, sinarnya semakin terang membuat malam menjadi terang benderang, ia bukan bintang yang biasa, tapi bintang yang sangat luar biasa, bahkan matahari di siang haripun malu menampakkan sinarnya karena bintang ini adalah maha bintang yang terlahirkan ke muka bumi, ialah cahaya dalam kegelapan, ia adalah cahaya di dalam dada, ia dikenal dengan Nama Muhammad, menurut sejarawan bintang ini tepat terlahir tanggal 17 Rabiul Awwal (12 Rabiul awwal......

Words: 5693 - Pages: 23